Klubbens ledelse og organisering
Styret
Klubben ledes av president som har følgende i sitt styre
- Innkommende president
- Siste års president ( Past president)
- Sekretær
- Kasserer
Disse velges for et år av gangen med rotasjon selv om kasserer blir gjenvalgt til dels flere ganger.
Klubbledelse
Klubbens ledelse består av president, innkommende president, siste års president og sekretær. Komitelederende innkalles 2 ganger i Rotaryåret til et ”samråd” ellers etter behov.
President
Presidenten har ansvaret for klubbens totale virksomhet i det året vedkommende er president. Stokke Rotary har ingen tradisjon for at det enkelte medlem er er president mer enn ett Rotaryår.
Presidenten har i tillegg til ansvaret for å lede det ukentlige møtet, ansvar for å holde styremøter, delta på 9-presidentmøter og samarbeide med de øvrige Rotaryklubbene i distriktet og er klubbens offisielle representant. Presidenten har også ansvar for å formidle informasjon fra Guvernør og assisterende Guvernør til medlemmene. Presidentene tilrettelegger for guvernørbesøk.
Sørge for blomsterhilsen, eventuelt besøk hos medlemmer som fyller år (se vedtektene, og spesielle forhold til medlemmene)
Bestille bårebukett med hilsen fra Stokke Rotary ved bisettelse og anmode om at flest mulig av medlemmene deltar ( Se spesielle forhold til medlemmene)
Innkommende president
Innkommende president er presidentens nærmeste medarbeider og har ansvar for å lede møter i presidentens fravær.
Past president
Past president skal sikre kontinuiteten fra et år til neste. Past president legger frem styrets årsberetning..
Sekretær
Sekretæren har ansvar for
- møtereferater og møteinnkallelse
- koordinering av prosessen ved forslag til nye medlemmer
- ajourhold av medlemsregisteret nasjonalt og internasjonalt
- registrere fremmøte, rapportere via Medlemsnett
- kontakt med Distrikt 2290 og Rotary International med rapporteringer innen angitte frister.
- Samle referater fra peismøter og sende disse til den ansvarlige for klubbens hjemmesider.
- Sørge for at gjester registrer seg i gjesteboken og skrive ut gjestekort.
Kasserer
Kassererens hovedoppgaver er
- Ansvar for klubbens økonomi, herunder budsjettarbeid i samarbeid med president og styret.
- Regnskapsføring med løpende avstemming av bankkonto. Presentasjon av regnskap 2 g. Pr år for styret
- Regninger over kr. 20.000,- skal være attestert av en person styret har gitt slik myndighet
- Kasserer sørger for innkjøp av vin og loddbøker til vinlotteri som holdes på hvert møte hvis noe annet ikke er avtalt
- Fakturering av kontingenter til medlemmene 2 g pr år.
- Utarbeidelse av årsregnskap og forslag til budsjett for klubben